Bezwaarprocedure

Bezwaarwijzer en bezwaarkaart

De Nationale Ombudsman heeft onlangs een bezwaarwijzer en bezwaarkaart voor overheden en burgers ontwikkeld.

Burgers hebben het recht om bezwaar te maken tegen een overheidsbesluit. Per jaar krijgt de overheid te maken met zo’n 2,6 miljoen bezwaarprocedures. Bezwaarprocedures zorgen er soms voor dat burger en overheid onnodig tegenover elkaar komen te staan. Hoe kunnen de betrokken burgers en de overheid verstandig omgaan met de mogelijkheid van bezwaar, zodat onnodige bezwaarprocedures voorkomen worden? Het antwoord hierop vindt u in de bezwaarwijzer van de Nationale Ombudsman. De wijzer moet antwoord geven op de volgende drie vragen:

• Wat kunnen burgers en overheden doen om een bezwaar te voorkomen?
• Hoe kunnen zij het beste handelen als toch een bezwaarschrift is ingediend?
• Waar moeten zij op letten tijdens de bezwaarprocedure?

Aan de hand van de adviezen op de bezwaarkaart kunt u zelf afwegen wat de beste weg is om aandacht voor uw probleem te krijgen. U kunt de bezwaarwijzer en de bezwaarkaart hier downloaden: 

Openingstijden en afspraak maken

Voor veel producten dient u online een afspraak te maken. Controleer of u voor het product van uw keuze een afspraak kunt maken.

Afspraak maken

Meer openingstijden en contactgegevens